آیا سرور یا هاست من برای وردپرس مناسب است ؟

آیا سرور یا هاست من برای وردپرس مناسب است ؟

گوگل مدتهاست ذکر کرده است که سرعت وب سایت یک عامل مهم رتبه بندی برای سئو می باشد. از آن به بعد، هر فردی که دارای سایت است این سوال در ذهنش به وجود می آید که آیا “سرعت سرور من مناسب است؟”

به عنوان یک نتیجه گیری، بسیاری از توسعه دهندگان وردپرس در مورد مزایای یک سرور سریع و ارائه دهنده میزبانی وب خوب به دنبال راه حل های کلیدی برای اطمینان از سرعت وب سایت خود همواره در حال تحقیق هستند. آن ها تمایل دارند در بین ده ها شرکت برتر ارائه دهنده هاست و سرور، بهترین را انتخاب کنند.

اما این واقعا چه معنایی دارد؟ چگونه می توان تشخیص داد سروری که خریداری شده است برای سایت شما مناسب است؟ آیا ویژگی های سروری که یک سایت فروشگاهی را میزبانی می کند با سروری که برای یک سایت شرکتی تهیه می شود یکسان است ؟ قطعا ویژگی های آن ها یکسان نخواهد بود. یک سایت فروشگاهی به هاستی با منابع و امکانات بالا نیاز دارد در حالی که یک سایت شرکتی به منابع متوسط و رو به پایین نیازمند است. در مورد خرید یک هاست مناسب برای سایت فروشگاهی حتما این مطلب را مطالعه نمایید. 

در زیر، جزئیات بیشتری در مورد معیارهای مورد نظر در هنگام انتخاب یک میزبان برای سایت وردپرسی خود و همچنین حداقل موارد مورد نیاز وردپرس، منابع برای وردپرس و مواردی که بسیاری از میزبانها در تبلیغات یا پیشنهادات خود دارند، پرداخته می شود.

قبل از اینکه در گوگل جستجو کنید “هاست” و با انبوهی از سایت های مختلف روبرو شوید، بهتر است ادامه این مطلب را مطالعه نمایید تا بهترین هاست را برای سایت خود انتخاب نمایید .

ابتدا می بایست شما درک کاملی از حداقل منابع مورد نیاز برای اجرای سایت وردپرسی خود داشته باشید و به صورت کامل جزئیات منابعی که هر شرکت هاستینگ در اختیار شما قرار می دهد را یادداشت نمایید و سپس آنها را با هم مقایسه کنید.

در اینجا می توانید پیش نیازهای لازم برای اجرای یک سایت وردپرسی را مشاهده کنید:

php نسخه 7.3 یا بیشتر
MySQL نسخه 5.6 یا بیشتر، یا MariaDB نسخه 10.0 یا بیشتر
پشتیبانی از HTTPS
ماژول mod_rewrite برای وب سرور آپاچی
حداقل 42.6 مگابایت فضای خالی در هاست

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

هر کدام از این جزئیات بعدا به صورت کامل توضیح داده می شود. در حال حاضر همین مشخصات کافی هستند تا بتوانید یک سایت وردپرسی را راه اندازی نمائید.

همچنین زمانی که شما یک میزبانی را انتخاب کرده و سایت خود را راه اندازی کرده اید، می توانید سرعت سرور و بسیاری از آیتم ها دیگر آن را از طریق پینگ و سایر روش ها بررسی کنید.

در بیشتر موارد، شما نیاز به بیش از حداقل مشخصات برای اجرای سایت وردپرسی خود دارید، به خصوص اگر سایت شما در حال رشد باشد و در طول زمان بازدید بیشتری جذب کنید.

در هنگام خرید یک هاست میزبانی حتما می بایست مورد فوق را در نظر بگیرید و یک هاست با منابع متوسط تهیه نمایید. اما اگر مطمئن هستید در آینده نیز بازدید بالایی نخواهید داشت نیازی به پرداخت هزینه های سنگین برای تهیه یک سرور با منابع بالا ندارید.

متن ها فضای زیادی از هاست شما را اشغال نخواهند کرد اما اگر بخواهید هر روز مطالب جدید با چند تصویر در سایت منتشر کنید مسلما می بایست اهمیت بیشتری به فضای هاست خود بدهید و در این خصوص آینده نگر باشید. در برخی از هاستینگ ها بعد از پر شدن فضای هاست ممکن است با محدودیت هایی روبرو شوید و حتی سایت شما از دسترس خارج شود، پیشنهاد می شود بصورت مستمر فضای هاست را بررسی کنید و اگر حداقل 70 درصد از فضای هاست شما پر شد برای ارتقا فضای هاست اقدام کنید تا با مشکل روبرو نشوید.

اگر نگران از دسترس خارج شدن سایت خود به هر دلیلی هستید پیشنهاد می شود در سایت میهن مانیتور ثبت نام کرده و به صورت رایگان برای سایت خود پایشگر ایجاد کنید تا هر زمان مشکلی برای سایت شما ایجاد شد با روش های مختلف به شما اطلاع رسانی شود. این سایت کاملا مورد اعتماد است و بارها مورد بررسی قرار گرفته است.

تصاویر و فیلم ها فضای زیادی را اشغال می کنند. نگاهی به اندازه معمولی تصاویر و ویدیوهایی که می خواهید آپلود کنید بیاندازید و آن را با تعداد کلی تصاویر یا ویدیوهایی که در نظر دارید، آپلود کنید در عرض یک تا سه سال به آن تخمین بزنید. این محاسبه به شما یک ایده تقریبی از فضای ذخیره سازی که در آینده به آن نیاز دارید، ارائه می دهد.

فکر می کنید چه تعداد بازدیدکننده در چه بازه زمانی به وب سایتتان مراجعه می کنند. اگر شما در حال برنامه ریزی برای ارسال بازدید جعلی برای سایت خود هستید و یا فایل هایی را برای دانلود در سایت قرار داده اید حتما می بایست پهنای باند بالایی را برای هاست خود نظر بگیرید.

پهنای باند میزبان اطلاعاتی است که کاربران از سایت شما دریافت می کنند، این اطلاعات می تواند صفحات سایت شما باشند و یا فایلهایی که در سایت خود آپلود کرده اید. همچنین در برخی موارد ممکن است برخی از سایت از پهنای باند شما دزدی کنند به گونه ای که تصاویر و ویدیوهای سایت شما را بدون آپلود در هاست خود در سایتشان منتشر می کنند. برای جلوگیری از این کار پیشنهاد می شود این آموزش روش جلوگیری از استفاده پهنای باند و تصاویر دامنه بوسیله Hot link را مطالعه کنید.

حالا که با برخی نکات مهم در انتخاب یک هاست مناسب آشنا شدید در ادامه نکات کلیدی تری مطرح خواهد شد.

به طور معمول، هر شرکت هاستینگی مجموعه ای از ویژگی های سرویس های خود را جهت تبلیغات در سایت خود منتشر می کند و سعی می نماید نشان دهند مناسبترین گزینه برای سایت شما را ارائه می کنند. در برخی از این ویژگی ها نکاتی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت هستند اما شرکت های هاستینگ به صورت حرفه ای آنها را از دید شما خارج می کنند.

در ادامه مهمترین ویژگی های یک هاست و شرکت هاستینگ برای میزبانی سایت وردپرسی معرفی می شود.

ارائه دهندگان خدمات میزبانی دارای موقعیت مکانی مختلفی در جهان هستند. اکثر میزبان ها دارای چندین مکان مختلف برای سرورهای خود هستند و شما می توانید انتخاب کنید که کدام مکان را ترجیح می دهید. در ایران شرکت های هاستینگ عمدتا در یک مکان خاص مستقر هستند و تمامی سرور های خود را در یک منطقه ارائه می دهند. در ایران شرکت های هاستینگ می توانند هر کدام دیتاسنتر اختصاصی مربوط به خود را در هر کجای کشور مستقر نمایند. برای مثال شرکت میهن وب هاست در ایران دیتاسنتر اختصاصی خود را در شمال کشور راه اندازی کرده است اما در تهران نیز تجهیزاتی برای افزایش سرعت سرورهای خود در نظر گرفته است.

در بین دیتاسنترهای خارجی نیز می توان به شرکت هتزنر آلمان اشاره کرد که در شهرهای آلمان مانند نورنبرگ، Falkenstein و همچنین در شهر هلسینکی در کشور فنلاند دارای دیتاسنتر می باشد.

قطعا هر چقدر کاربران سایت به محل قرارگیری سرورها نزدیک تر باشند زمان کمتری برای انتقال داده ها از سرور شما به مرورگر کاربران نیاز است و سایت شما با سرعت بیشتری برای آنها لود می شود. اگر شما صرفا برای خدمات دهی به مشتریان محلی برنامه ریزی کرده اید، پس می بایست سروری را انتخاب کنید که در کشور شما قرار گرفته است.

یک سرور مشابه کامپیوتری است که برای ذخیره و اجرای داده ها در اینترنت طراحی شده است. انواع مختلفی از نرم افزارها وجود دارد که می تواند بر روی یک سرور بارگذاری شوند و عملکرد آن را بهبود ببخشند.

اگرچه نرم افزار وب سرور به صورت مستقیم به بالا رفتن سرعت سایت شما کمکی نمی کند، اما اگر یک وب سرور مناسب را برای سرور انتخاب نکنید. سایت وردپرسی شما به خوبی کار نخواهد کرد و ممکن است در زمان هایی که سایت شما دارای ترافیک بالا شود، با مشکل روبرو شوید.

انواع وب سرور ها به شرح زیر است:

Apache، Nginx، Lighttpd، Node.js، Caddy، مایکروسافت IIS و… .

وب سرور مناسب برای وردپرس چیست ؟

آپاچی، یا Nginx برای وردپرس مناسب هستند، اما لایت اسپید برای سایت های با ترافیک بالا قطعا گزینه مناسب تری می باشد.

اگر Apache را انتخاب کرده اید، مطمئن شوید که ماژول mod_rewrite در آن فعال است. وردپرس از این ویژگی برای پیوندهای یکتا خود استفاده می کند، اگر این ماژول در وب سرور فعال نباشد ممکن است با خطای 404 در صفحات داخلی سایت خود مواجه شوید.

3. پردازنده یا CPU

واحد پردازش مرکزی (CPU) بخشی از یک سرور است که به درخواست ها پاسخ می دهد، داده ها و درخواست ها را پردازش و سپس آن ها را اجرا می کند و در نتیجه یک صفحه وب را در مرورگر کاربر نمایش می دهد.

چرا پردازنده برای سرعت سایت مهم است ؟ 

قطعا سرورهایی که میزان پردازنده بیشتری در اختیار دارند، اطلاعات بیشتری را می توانند به صورت همزمان پردازش کرده و بارگذاری صفحات سایت شما سریعتر می شود.

انواع پردازنده ها:

دو هسته ای، چهار هسته ای، هشت هسته ای و غیره.

چه مقدار از CPU برای وردپرس ایده آل است:

CPU ایده آل برای وردپرس وجود ندارد. آنچه که انتخاب می کنید باید وابسته به میزان اطلاعاتی که قرار است پردازش شود، باشد تا در نهایت سایت شما بدون مشکل بارگذاری گردد.

به عنوان مثال اگر تصاویر، اسکریپت ها، افزونه ها و ویدیوهای زیادی در سایت بارگذاری می کنید می بایست CPU های بیشتری نیز برای سرور خود در نظر داشته باشید.

4. RAM

حافظه دسترسی تصادفی (RAM)، از تراشه های فیزیکی بر روی سرور است. آنها اطلاعات مربوط به نرم افزار وب سرور و همچنین هر چیز دیگری که در حال اجرا بر روی سرور هستند را نگه می دارند. هنگامی که این اطلاعات از RAM درخواست می شود، می توان آن را فورا مشاهده کرد. با توجه به اینکه RAM دارای سرعت بسیار بالایی است هر چقدر میزان رم سایت شما بالا باشد سرعت لود سایت شما در زمان هایی که پردازش سنگینی در سایت انجام می شود و یا دارای بازدید بالایی در سایت خود هستید بهتر خواهد بود.

چه مقدار از RAM برای وردپرس ایده آل است؟

همانند CPU، مقدار ایده آل RAM برای WordPress وجود ندارد. مقدار رم که شما نیاز دارید کاملا وابسته به نیازهای خاص شما است.

5. فضای مورد نیاز

میزان حجمی برای ذخیره سازی فایل هایی مانند هسته وردپرس، تصاویر، اسکریپت ها، فایل های افزونه و سایر محتوای مشابه، فضای مورد نیاز گفته می شود.

آیا فضای هاست در سرعت سایت تاثیرگذار است؟

این عامل به صورت غیر مستقیم بر سرعت بارگذاری صفحات سایت تاثیرگذار است. اگر فضای هاست شما بیش از 90 درصد پر شده است این مورد می تواند بر سرعت لود صفحات شما تاثیر منفی داشته باشد.

چه مقدار فضا برای وردپرس ایده آل است ؟

حجم هسته وردپرس 42.6 مگابایت برای نسخه های 5 و بالاتر است. لذا شما برای نصب و راه اندازی وردپرس به این مقدار فضا نیاز دارید. قطعا برای ذخیره سازی پست ها، تصاویر، ویدیو ها و فایل ها به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت. این مورد نیز کاملا به نیازهای سایت شما بستگی دارد، برای مثال اگر قصد راه اندازی یک سایت شرکتی را دارید برای شروع فضای 2000 مگابایت برای شما کافی خواهد بود.

نکته مهم :

بسیاری از میزبان های هاست ادعا می کنند که فضای نامحدودی در اختیار کاربران خود قرار می دهند، اما این غیرممکن است، زیرا سرور نیز شبیه یک رایانه شخصی است و قطعا دارای فضای مشخصی می باشد. هنگامی که میزان استفاده شما از فضای سرور به حداکثر برسد مجبور خواهید بود سرور خود را از لحاظ فضا ارتقا دهید.

تصویر(2)

6. پهنای باند (Bandwidth) :

پهنای باند ظرفیت داده های رد و بدل شده بین وب سایت و کاربران است که به میزان مشخصی به هر سایت اختصاص داده می شود.

آیا پهنای باند در سرعت سایت تاثیر گذار است ؟

این مورد را نمی توان دقیقا اندازه گیری کرد، اما پهنای باند زیاد می تواند باعث ثبات سرعت سایت در زمان هایی که بازدید بالایی در سایت شما وجود دارد، باشد. در تمامی شرکت های ارائه دهنده سرور، پهنای باند در ابتدای هر ماه میلادی ریست می شود.

7. دیتابیس (Databases)

در بستر اینترنت، یک پایگاه داده مجموعه ای از اطلاعات سازمان یافته و ساختار یافته است که در یک سرور ذخیره می شود. از آنجا که این داده ها سازماندهی شده است، می توان آن را به طور موثر تر درخواست کرد تا با یک صفحه وب تعامل داشته باشد.

آیا دیتابیس بر سرعت بارگذاری سایت تاثیر گذار است ؟

پایگاه داده ها به طور مستقیم به سرعت سرور و سایت ارتباطی ندارند، اما اگر اطلاعات بیش از حد در آن ذخیره شده باشد باعث می شود زمان بارگذاری صفحات سایت کندتر شوند.

انواع دیتابیس:

MySQL، MariaDB، PostgreSQL، MongoDb، Redis و …

برای وردپرس چه نوع دیتابیسی ایده آل است ؟

وردپرس نیاز به MySQL نسخه 5.6 و بالاتر و یا MariaDB نسخه 10.0 به بالا دارد تا به درستی کار کند. هر دو گزینه خوب هستند، اما فقط به یکی از آنها نیاز دارید.

8. زبان های اسکریپتی پشتیبانی شده

زبان های برنامه نویسی تحت وب امروزه بسیار پر اهمیت تر از گذشته شده اند به گونه ای که تسلط نسبی به یکی از زبان های برنامه نویسی تحت وب می تواند باعث درک بهتر شما از وب سایتی که طراحی می کنید می شود و می تواند در انتخاب یک سرور مناسب نیز به شما کمک کند.

آیا انتخاب یک زبان برنامه نویسی بر سرعت لود سایت تاثیر گذار است ؟

زبان برنامه نویسی بصورت مستقیم تاثیری بر سرعت بارگذاری سایت شما ندارد، اما اگر وب سایت شما به خوبی کدنویسی شده باشد، می تواند بسیار سریعتر بارگذاری شود و سرور یا هاست شما نیز کارایی بهتری خواهد داشت.

انواع زبان های برنامه نویسی:

برای ایجاد وب سایت، برخی از زبان های برنامه نویسی رایج شامل جاوا اسکریپت، پی اچ پی، پایتون، روبی، C، C ++، C #، و پرل و … کاربرد دارند.

برای راه اندازی وردپرس، سرور می بایست از چه زبانی برنامه نویسی پشتیبانی کند ؟

سروری که برای سایت خود انتخاب می کنید می بایست php و حداقل نسخه 7.3 در آن فعال باشد. همچنین به جاوا اسکریپت نیز نیاز دارید. 

خوشبختانه شرکت های ارائه دهنده هاست همگی این قابلیت ها را دارند، اما باید دانست که برخی از شرکت های هاستینگ ممکن است نسخه 7.3 پی اچ پی را ارائه ندهند. اما توجه داشته باشید با نسخه های 5.6 تا 7.2 نیز وردپرس بدون مشکل اجرا می شود و نیازی نیست حتما بر روی سرور نسخه 7.3 فعال باشد. نسخه 7.3 می تواند عملکرد بهتری داشته باشد اما نمی تواند یک اولویت ویژه برای انتخاب سرور و یا هاست مناسب باشد.

تصویر(3)

9. پشتیبانی از HTTPS

HTTPS و یا Hypertext Transfer Protocol Secure یک پروتکل امن برای تبادل اطلاعات میان سایت شما و مرورگر کاربران است و اطلاعات را بین سایت و مرورگر کاربران به صورت رمزگذاری شده منتقل می کند.

با توجه به اینکه هم اکنون اکثر مرورگرها محبوب مانند کروم و فایرفاکس سایت هایی که فاقد HTTPS هستند را بصورت ناامن نشان می دهند، پیشنهاد می شود قبل از خرید هاست و سرور از فعال بودن قابلیت SSL اطمینان حاصل نمایید. در برخی از شرکت ها جهت فعالسازی گواهینامه SSL در هاست نیاز است حتما آیپی اختصاصی نیز خریداری و هزینه اضافی بپردازید. اما در شرکت هایی مانند میهن وب هاست به دلیل استفاده از SNI در سرور های ارائه شده دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی نیست و صرفا می توانید با ارسال درخواست برای پشتیبانی براحتی SSL را در هاست خود فعال نمایید.

10. پشتیبانی گیری از اطلاعات هاست و سرور

مدیران و نویسندگان سایت ها هر روز در حال انتشار مطالب جدید در سایت هستند و ممکن است تغییراتی نیز در بخش های مختلف سایت ایجاد نمایند. اگر برای یک لحظه دیتابیس سرور کرش کند و یا اطلاعات هاست شما به هر دلیلی حذف شود جهت رفع مشکل و بازگردانی اطلاعات نیازمند استفاده از فایل پشتیبان هستید. در شرکت های بزرگ میزبانی بصورت دوره ای (روزانه یا هفتگی) از سرورها بکاپ تهیه می شود و در صورتیکه مشکلی نیز در سایت و یا دیتابیس ایجاد شود در کمترین زمان می توان از بکاپ خود استفاده نمود.

اما صرفا بکاپ گیری توسط مدیر سرور برای شما کافی نخواهد بود. پیشنهاد می شود شما نیز همواره در دوره زمانی مختلف از هاست خود بکاپ تهیه کرده و به خارج از هاست خود منتقل نماید تا در مواقع اضطراری بتوانید از بکاپ خود استفاده کنید. اگر بکاپی که گرفته اید را در هاست خود نگهداری نمایید ممکن است با خراب شدن هارد سرور کلیه اطلاعات سایت شما حذف شود و دیگر دسترسی به فایل بکاپ خود نیز نداشته باشید.

11. چه نوع میزبانی را انتخاب کنید

به طور معمول سرویس های مختلفی برای میزبانی وردپرس وجود دارند و این مورد تنها بستگی به نظر کاربر دارد. برای کاربرانی که به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اند و هنوز بازدید زیادی نیز ندارند قطعا هاست اشتراکی کافی می باشد. هاست های اشتراکی دارای حداقل منابع مورد نیاز برای راه اندازی وردپرس است. هر چند هاست های اشتراکی دارای محدودیت های متعددی هستند اما در مقابل به دلیل موارد امنیتی که در آنها در نظر گرفته شده است کمتر با مشکل روبرو شده و همواره توسط یک تیم فنی خبره در حال بررسی هستند تا اختلالی ایجاد نشود.

نوع دیگر از میزبانی ها VPS یا سرور مجازی می باشد، سرور مجازی بخشی از یک سرور اختصاصی است اما بصورت مستقل دارای سیستم عامل و کنترل پنل هاست مجزا است. در سرور های مجازی به دلیل اینکه تمامی تنظیمات سرور در اختیار کاربر است می تواند بهترین کانفیگ را برای سرور خود انتخاب نماید. هزینه سرورهای مجازی خیلی بیشتر از هاست های اشتراکی است و صرفا به کاربرانی که تمایل دارند به صورت مستقل دارای سرور ( مجازی ) باشند و یا از بازدیدکنندگان نسبتا بالاتری برخوردار هستند، پیشنهاد می شود.

در سرور مجازی پشتیبانی و رفع مشکل سرور بر عهده کاربر است و در صورت نیاز به پشتیبان توسط میزبان سرور هزینه دریافت می شود. نوع دیگر از میزبان ها سرور اختصاصی می باشد به گونه ای که یک سرور به صورت کامل در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید سایت خود را در آن راه اندازی نمائید. منابع سخت افزاری در این سرور بالا بوده و برای اجاره آن نیز می بایست مبلغ بالایی هر ماه پرداخت نمائید. سرور اختصاصی صرفا به کاربرانی پیشنهاد می شود که دارای سایت پربازدید هستند و یا نیازمند فضای ذخیره سازی بسیار بالایی می باشد.

تصویر(4)

12. Uptime

آپتایم یا زمان بالا بودن سرور ( بدون وقفه ) برای سایت ها بسیار مهم است و تاثیر مستقیمی بر سئو سایت در موتورهای جستجو خواهد داشت. هر چقدر آپتایم یک سرور بالا باشد نشان دهنده بالا بودن کیفیت آن سرور و شرکت ارائه دهنده سرور است. شما باید سعی کنید یک شرکت میزبانی را پیدا کنید که آپتایم بالای سرورهای خود را تضمین کند، یا حداقل قابل اطمینان و پایدار باشد. در غير اينصورت، وبسايت شما افت کرده و بازدید کنندگان خود را از دست می دهد و کم کم از نتایج جستجو گوگل و … نیز محو خواهید شد.

برخی از میزبان ها آپتایم 99.99٪ را تضمین می کنند، هر چند ممکن است یک یا چند مورد احتمال قطعی در طول سال را مشاهده کنید. قطعا سرور ها نیز نیازمند ارتقا و بروزرسانی هستند و امکان ارتقا و بروزرسانی سروری که در حال کار است نیز وجود ندارد. پس می بایست در زمان های ارتقا سرور چند دقیقه ای صبوری نمایید زیرا سرور شما بعد ارتقا و بروزرسانی شرایط مطلوب تری پیدا می کند.

جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده در این مطلب هم اکنون درک بهتری از هاست ها و سرورها دارید و می توانید تشخیص دهید چه میزبانی برای سایت وردپرسی شما مناسب است. هیچگاه فریب تبلیغات عجیب برخی از شرکت ها را نخورید و سعی کنید با مقایسه تمامی شرکت ها و خدماتی که ارائه می دهند بهترین را انتخاب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *