انواع توزیع های سیستم عامل لینوکس

انواع توزیع های سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل، نرم افزاری است که کلیه منابع سخت افزاری مرتبط با رایانه های شخصی یا لپ تاپ و ارتباط آنها با نرم افزارها را مدیریت می کند. سیستم عامل لینوکس یکی از مهمترین سیستم عاملهایی است که امروزه در رایانه ها و سایر دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالاً این سیستم عامل بیشتر به عنوان یک پلتفرم در سرورهای تجاری شناخته شده باشد ، اما امروزه انواع گوناگون معماری‌ها را پشتیبانی می‌کند و در انواع وسایل از رایانه شخصی گرفته تا ابررایانه‌ها ، تلفن‌های همراه و سرورها به کار می‌رود.

تاریخچه سیستم عامل لینوکس

لینوکس از سال 1991 توسط برنامه نویس فنلاندی به نام Linus Torvalds ایجاد شد. او به دنبال ساخت نسخه ای از سیستم عامل یونیکس سازگار با رایانه های رومیزی بود که از پردازنده های اینتل استفاده می کرد.

درست مانند windows ، iOS و Mac OS ، لینوکس نیز یک سیستم عامل است. در حقیقت ، اندروید که امروزه محبوبیت بالایی نیز دارد، بر اساس هسته لینوکس طراحی شده است.

UNIX یا یونیکس یک سیستم عامل است که ابتدا در یکی از آزمایشگاه های بل متعلق به شرکت AT&T’s توسعه و در دهه 1970 با همکاری واحد تحقیق و توسعه شرکت تلفن همراه AT&T’s ساخته شد. سیستم عامل یونیکس برای اجرا شدن روی سیستم ها یا تجهیزات سخت افزاری دسکتاپ طراحی نشده بود و تنها برای تجهیزات و سخت افزارهای سرور طراحی گردیده بود که کاربری بسیار سختی هم داشت. افراد اندکی را می توان یافت که به این سیستم عامل قدیمی مسلط باشند. همچنین برای استفاده از یونیکس باید آن را خریداری نمایید در صورتیکه لینوکس یک سیستم عامل است که تحت لیسانس GNU GPL طراحی و تولید شده و به صورت رایگان  و متن باز( open source) عرضه می شود.

سیستم عامل لینوکس شامل چندین قطعه مختلف است:

1. Bootloader

نرم افزاری که فرآیند بوت شدن رایانه شما را مدیریت می کند.

2. Kernel

هسته اصلی سیستم عامل Kernel است و پردازنده ، حافظه و دستگاه های جانبی را مدیریت می کند. هسته پایین ترین سطح سیستم عامل است.

3. Init system

یک سیستم فرعی است و پس از آنکه بوت شدن اولیه از طریق بوت لودر صورت گرفت، فرآیند بوت را مدیریت می کند.

4. Daemons

سرویس هایی هستند که در هنگام بوت شدن یا بعد از ورود به دسکتاپ راه اندازی می شوند.

5. Graphical server

یک subsystem می باشد که گرافیک را بر روی مانیتور شما نمایش می دهد.

6. Desktop environment

بخشی است که کاربران در واقع با آن تعامل دارند. محیط های دسکتاپ بسیاری برای انتخاب وجود دارد به مانند GNOME، KDE ، و غیره.

7. Applications

محیط های دسکتاپ همانند ویندوز و mac مجموعه کاملی از برنامه ها را ارائه نمی دهند. لینوکس هزاران نرم افزار با کیفیت بالا را نیز ارائه می دهد که به راحتی می توان آنها را یافت و نصب کرد. بیشتر توزیع های مدرن لینوکس شامل ابزارهایی مانند App Store است که نصب برنامه را متمرکز و ساده می کند و به شما امکان می دهد که به سرعت در بین هزاران برنامه جستجو کرده و آنها را از یک مکان متمرکز دریافت و نصب کنید.

انواع توزیع های لینوکسی

از زمان انتشار اولیه لینوکس در اوایل دهه 1990 ، بسیاری از سازمانها برای تکمیل هسته لینوکس ، بسته های نرم افزاری خود را ارائه داده اند . این بسته ها به عنوان توزیع شناخته می شوند و اگر چه زمانی توسط دیسک های فشرده ، دی وی دی یا حتی دیسک های فلاپی توزیع می شدند ، اما اکنون بیشتر آنها به صورت آنلاین توزیع می شوند.

توزیع‌های لینوکسی شامل مجموعهٔ بزرگی از رابط های کاربری گرافیکی، تجهیزات سرور، نرم افزارهای برنامه نویسی و برنامه های end-user و … می باشند.

1- Slackware

تصویر(1)

قدیمی ترین توزیع فعال لینوکس ، Slackware است که در سال 1993 ایجاد شده است. در آن زمان ، لینوکس یک پلتفرم جدید بود که با تمام سخت افزارهای رایانه موجود در بازار هم سازگار نبود ، و کاربران  آن در درجه اول توسعه دهندگان حرفه ای بودند که از برقراری ارتباط با سیستم عامل جدید لذت می بردند. حتی امروزه بسیاری از کاربران قدیمی در تلاش هستند تا مجدداً بر روی سیستم های شخصی آن را فعال کنند.

تعبیری وجود دارد که می گوید “اگر شما redhat را فرا بگیرید، redhat را آموخته‌اید و اگر شما Slackware را فرا بگیرید لینوکس را».

2- Ubuntu

تصویر(2)

Ubuntu یک توزیع لینوکس مبتنی بر توزیع دبیان است. در سال 2004 ، یک توسعه دهنده اهل آفریقای جنوبی شرکت Canonical را ایجاد کرد که توزیع لینوکس خود را به نام Ubuntu ارائه دهد. معنی واژه Ubuntu یک کلمه باستانی با مفهوم “انسانیت نسبت به دیگران” می باشد.

این سیستم عامل پرکاربرد متن باز به صورت رایگان در دسترس همه است.

یکی از اهداف این OS، جهانی شدن و تأکید در دسترسی بوده است و به همین منظور بیش از 55 زبان را شامل می شود.

اوبونتو بر اساس دسکتاپ Gnome طراحی شده است و به همین دلیل نرم افزارهای زیادی مانند مرورگر وب firefox ، لیبره‌آفیس و … با ubuntu عرضه می شوند.

این توزیع در نسخه های دسکتاپ و سرور به، صورت منظّم، هر شش ماه یک بار در ماه‌های April و October هر سال ارائه می‌شوند. Ubuntu دو انتشار دارد (انتشار عادی یا انتشار با پشتیبانی طولانی) که انتشار عادی آن تا 9 ماه پشتیبانی رایگان دارد و نوع طولانی آن ، 3 تا 5 سال پشتیبانی رایگان دارد.

3- Fedora

تصویر(3)

 Fedora یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس و متن باز می باشد. این توزیع، نسخه رایگانی است که توسط  شرکت RedHat یا RedHat Enterprise Linux پشتیبانی می شود. درحالیکه، سیستم عامل Redhat از سال 2003 تا کنون یک محصول تجاری بوده و به فروش می رسد.

در حال حاضر 3 نسخه از این سیستم عامل یعنی نسخه سرور ، نسخه دسکتاپ و همچنین نسخه اتمی برای رایانش های ابری عرضه می شود.

Fedora تقریباً هر شش ماه (اول May و آخر October ) یک نسخه اصلی را انتشار می دهد و ویژگی های امنیتی آن بسیار عالی است.

4- Debian

تصویر(4)

یکی دیگر از توزیع قدیمی لینوکس ، دبیان است که رسما در سال 1993 تاسیس شد. این شرکت به منظور ایجاد مشارکت آزاد با جامعه کاربری طراحی شده است و هنوز توسط یک گروه غیر تجاری معروف به پروژه دبیان نگهداری می شود. دبیان در نسخه های سرور و دسکتاپ منتشر می شود.

توزیع دبیان دارای یک چرخه کند است که هر یک یا سه سال نسخه ای را منتشر می کند.

5- Centos

تصویر(5)

Centos یک توزیع لینوکس مبتنی بر Redhat است که از طریق جامعه کاربری بزرگی حمایت و پشتیبانی می شود. CentOS یکی از سیستم عامل های مورد علاقه برای سرورهای میزبانی وب است اما آنچه که آن را از سایر توزیع های لینوکسی متمایز می کند ، پشتیبانی طولانی مدت است که تضمین می کند همیشه یک سیستم عامل مطمئن و محافظت شده خواهد بود.

هر نسخه CentOS که انتشار می یابد به مدت 10 سال پشتیبانی میشود که بسیار طولانی تر از سایر سیستم عامل های موجود در بازار است. CentOS همچنین از توسعه دهندگان بسیار بیشتری نسبت به سایر توزیع ها برخوردار است ، بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکلی و یا سوالی در این زمینه ، می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را به سرعت بدست آورید.

6- openSUSE

تصویر(6)

OpenSUSE یک توزیع لینوکسی است که توسط پروژه openSUSE توسعه داده شده و توسط شرکت SUSE و برخی شرکت های دیگر حمایت مالی می شود.

این سیستم عامل شامل رابط گرافیکی KDE و Gnome و همچنین دارای یک مرکز کنترل به نام yast (که توانایی مدیریت تمامی سرویس ها و بخش های یک سیستم را از طریق یک واسط کاربر  ارائه می دهد )، می باشد.

توزیع opensuse دارای یک چرخه منظم است که هر سال نسخه ای را منتشر می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله ، لیست کوتاهی از بهترین توزیع های سیستم عامل لینوکس ارائه شده است. انتخاب بهترین توزیع لینوکس دشوار نیست. در گام اول لازم است تا هدف خود را مشخص نمایید البته در این مرحله نوع معماری سیستم شما نیز مهم است. اگر در دنیای لینوکس تازه وارد شده اید و مایل به استفاده از سرور لینوکس به منظور راه اندازی سایت یا اپلیکیشن ها هستید، توزیع Centos می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. زیرا کنترل پنل های محبوب و معتبر دایرکت ادمین، سی پنل ، پلسک  و … از آن پشتیبانی می کنند و با توجه به پشتیبانی و منابع آن به راحتی می توانید پاسخ سوالات خود را بیابید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *