تکنیک های صحیح جستجو در اینترنت

تکنیک های صحیح جستجو در اینترنت

قطعا برای شما هم اتفاق افتاده است که از نتیجه جستجو در اینترنت ناامید شده باشید خوشبختانه ترفندهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای جستجوی بهتر و یافتن نتایج مرتبط تر از آنها استفاده کنید.

جستجوی موثر در وب، واقعاً تلاش زیادی نمی خواهد. با تغییرات جزئی که می توانید در جستجوهای خود ایجاد کنید قادر خواهید بود خیلی ساده تر و بهتر به موتور جستجو آنچه را که می خواهید، توضیح دهید. به علاوه، اکثر موتور های جستجو گزینه ی پیشرفته ای دارند که می توانید از آنها برای جستجوی هدفمند استفاده کنید.

در زیر چند روش جستجوی مفید و کارآمد که تقریبا در تمام موتورهای جستجوگر مشترک است، توضیح داده شده است.

شش راه برای یافتن پاسخ آنچه که در اینترنت به دنبال آن هستید:

1. موتورهای جستجوگر متفاوتی انتخاب کنید. موتورهای جستجو حدود 625 میلیون وب سایت فعال را مرتب می کنند تا محتوا را در اختیار شما قرار دهند.

2. از کلید واژه های خاص استفاده کنید.

3. شرایط جستجوی خود را ساده کنید.

4. از علائم نقل قول استفاده کنید.

5. لغات بی فایده را حذف کنید.

6. جستجوی خود را با استفاده از اپراتورها اصلاح کنید.

نکته : می توانید از یک موتور جستجوی در تلفن همراه برای جستجو از طریق تلفن یا تبلت خود استفاده کنید.

هرچه کلمات مرتبط تری در جستجوی خود استفاده کنید، نتایج شما موفق تر خواهند بود.

به عنوان مثال، تایپ کردن “قهوه” برای یافتن کافی شاپی در میشیگان می تواند نتایج غیرضروری بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد و یا وارد کردن” گربه” هنگامی که به نقاشی یک گربه سیاه و سفید نیاز دارید، به همان اندازه بی فایده است.

با این حال کمی تغییر در کلمات، مانند نوع قهوه و یا رنگ گربه مدنظر می تواند نتایج بهتری در جستجو ارائه دهد.

خوب است که از زبان طبیعی در جستجوی وب استفاده کنید، زیرا یک موتور جستجوی خوب کلمات “معمولی” را که ضروری نیستد، فیلتر می کند و اصطلاحات مهمی مانند مکان ها و سایر کلمات تعریف شده را برای جستجو انتخاب می کند.

از Quotes (” “) برای جستجوی یک عبارت استفاده کنید:

نکته مهم دیگر برای به دست آوردن نتایج بهتر جستجو، استفاده از علامت (” “) برای گروه بندی کلمات است. وقتی این کار را انجام می دهید، به موتور جستجو می گویید که همه عباراتی که در Quotes وجود دارند، باید دقیقاً در نتایج به صورت دسته بندی شده وجود داشته باشند.

وقتی وب را با Quotes جستجو می کنید، به طور چشمگیری تعداد نتایجی که موتور جستجو نشان می دهد، کاهش می یابد و مجموعه ای از نتایج بسیار متمرکز را ایجاد می کند.

استفاده از Quotes برای یافتن مطالب بسیار خاص، ایده آل است و با این کار نتایج کمتر ولی مفیدتری خواهید داشت. با این حال اگر بین Quotes کلمات زیاد تری جستجو کنید، ممکن است نتایج کابردی جستجو را حذف نمایید. دقیقاً همانطور که جستجوی مناسبی انجام نداده اید، نتیجه ی مناسبی نیز دریافت نمی کنید.

از یک موتور جستجوی مناسب استفاده کنید:

همه موتورهای جستجو عملکرد یکسان و مساوی ندارند. انواع مختلفی وجود دارند که برای یک هدف بسیار خاص ایجاد شده اند. بنابراین اگر یک “نمونه معمولی موتور جستجو” مانند گوگل، بینگ یا یاهو برای یافتن آنچه می خواهید کافی نبوده است، یک رویکرد کاملاً متفاوت را در جستجوی خود در نظر بگیرید.

موتور جستجوی صوتی یکی از نمونه هایی است که به طور خاص برای یافتن فایل های صوتی ساخته شده است. به عنوان مثال اگر در حال جستجو در مورد یک فایل موسیقی هستید یک موتور جستجوگر که فقط روی فیلم ها یا تصاویر متمرکز است به شما کمکی نخواهد کرد.

برای جستجوی از Google استفاده کنید:

اگر تاکنون از ابزار جستجوی بومی استفاده کرده اید اما موفق نبوده است، قطعا انتخاب های بهتری نیز وجود خواهد داشت. یک راه برای به دست آوردن نتایج بهتر هنگام جستجو، استفاده از Google است.

به صفحات وب آفلاین دسترسی پیدا کنید:

وب سایت هایی که down می شوند یا صفحه ای که بطور دائم آفلاین است، لزوماً غیرقابل دسترسی نیست. گاهی اوقات، می توانید به نسخه ذخیره و یا بایگانی شده از صفحه دسترسی پیدا کنید و آفلاین جستجو را انجام دهید.

از ابزارهای پیشرفته موتور جستجو استفاده کنید:

بیشتر موتورهای جستجو گزینه های پیشرفته ای دارند که می توانید برای به دست آوردن نتایج بهتر از آن ها استفاده کنید.

یک نمونه ساده را می توان در موتور جستجوی یاهو مشاهده کرد. هنگام جستجوی تصاویر در این سایت، می توانید رنگ، اندازه و نوع خاصی از تصویر را برای جستجو انتخاب کنید. برای جستجوی ویدئو هم به همین گونه است که این امکان را به کاربران می دهد تا ویدئو ها را بر اساس طول و وضوح تصویر جستجو کنند.

بسیاری از ابزارهای جستجوی وب گزینه های پیشرفته ای دارند. یک فایل هم از طریق URL و هم از طریق گوگل قابل جستجو می باشد .

جستجوی Wildcard را اجرا کنید:

wildcard یک تکنیک جستجوی پیشرفته است که می تواند برای به حداکثر رساندن نتایج جستجوی کاربردی شما در بانکهای اطلاعاتی استفاده شود. wildcard در اصطلاحات جستجو، برای نشان دادن یک یا چند کاراکتر دیگر استفاده می شود.

به عنوان مثال اگر قصد دارید اجاره کامیون ها را در کالیفرنیا جستجو نمایید اما مشخص نمی باشد که ایالت مورد جستجو کجا است، از عبارت زیر می توان استفاده نمود:

“best truck rental in “california”

با Quotes نتایج بهتری خواهید داشت زیرا به دنبال لیست هایی که بهترین شرکت های کرایه کامیون در مناطق مختلف را نشان می دهند، هستید.

در اینجا یک جستجوی مشابه آمده است که می تواند نتایج را به شدت تغییر داده و انواع شرکت های اجاره دهنده که فقط در سن خوزه فعالیت دارند را نشان دهد.

“best * rental” “san jose”

صفحه وب را برای یک کلمه خاص جستجو کنید.

جستجوی مؤثر وب فقط شامل ترفندهایی برای استفاده از موتور های جستجو نیست. هنگامی به صفحه‌ای که از طریق جستجوی وب پیدا کرده اید، می پردازید، ممکن است هنوز برای یافتن هر آنچه که برای آن تلاش کرده اید سردرگم باشید.

خوشبختانه، تمام مرورگرهای وب این امکان را به شما می دهند که جستجوی کلمه کلیدی را در آن صفحه انجام دهید. این مورد کمی شبیه به جستجوی سایت است که در بالا آموخته اید، اما به جای اینکه فقط صفحاتی را پیدا کنید که شامل آن کلمات هستند، از طریق این ترفند دقیقا کلمه کلیدی مد نظرتان را می توانید در صفحه پیدا کنید.

برای این کار از کلید میانبر (Ctrl + F (Windows یا ( Command + F(Mac استفاده کنید تا پیغامی دریافت نمایید که از شما می پرسد دنبال چه چیزی هستید. اکثر مرورگرهای تلفن همراه، معمولاً از یک عملکرد find نیز پشتیبانی می کنند.

موتورهای جستجو چندگانه را امتحان کنید.

اکثر مردم ترجیح می دهند فقط به یک یا دو موتور جستجو متکی باشند که سه ویژگی اصلی را ارائه دهند:

نتایج مرتبط (نتایج مورد نظر که به دنبال آن هستند)
رابط کاربری آسان
گزینه های مفید برای جستجوی پشرفته تر

اگر یک موتور جستجوگر به شما در آنچه که به دنبال آن هستید کمک نمی کند، ممکن است با یک موتور متفاوت دیگر نتایج بهتری داشته باشید. برخی از آنها از الگوریتم های مختلفی استفاده می کنند و گزینه های فیلتر منحصر به فردی دارند که در نهایت می توانند نتایج متفاوتی را نسبت به نمونه دیگر به شما نشان دهند.

اگر مطمئن نیستید از کدام یک استفاده کنید، می توانید Dogpile را امتحان کنید، که چند موتور جستجو را در یک ترکیب قرار داده تا به شما در رسیدن به نتایج بهتر، بدون جستجوی سایت های مختلف کمک کند.

راهکارهای مفید جستجو در Google برای یافتن نتایج بهتر

میلیون ها نفر به دلایل مختلف هر روز از جستجوی گوگل استفاده می کنند. دانش آموزان از آن برای انجام تکالیف مدرسه، در تجارت برای تحقیق و میلیون ها  نفر دیگر از آن برای سرگرمی استفاده می کنند. اما بیشتر افراد ممکن است از تمام توان جستجوی گوگل استفاده نکنند.

Google محبوب ترین موتور جستجوی وب است، اما اکثر مردم مطلع نمی باشند که چگونه با چند ترفند ساده می توانند جستجوی قدرتمندی در گوگل داشته باشند.

مطمئناً چندین دستور جستجوی پیشرفته در Google وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، اما بیشتر آنها برای جستجوی روزمره مفید نیستند. در زیر تعدادی از بهترین ترفندهای جستجو که می توانید بطور روزانه از آنها استفاده کنید تا نتایج جستجوی بهتری از Google داشته باشید، قرار داده شده است.

از زبانه ها (Tabs) استفاده کنید.

اولین نکته در جستجوی گوگل استفاده از زبانه ها است. در بالای هر جستجو تعدادی برگه وجود دارد. معمولاً ویدیو، تصویر، اخبار و موارد دیگر را در این زبانه ها مشاهده خواهید کرد. با استفاده از این زبانه ها، می توانید به نوع جستجوی مورد نیاز خود کمک کنید.

در صورت نیاز به تصاویر، از تب Image استفاده کنید. اگر به دنبال ی مقالات خبری اخیر هستید، از تب اخبار استفاده کنید.

بیشتر افراد از زبانه ها استفاده می کنند. اگر به استفاده از آنها عادت ندارید، توصیه می شود با آنها در ارتباط باشید. در صورت استفاده صحیح می توانند بار جستجو را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

برای جستجوی سایت های خاص از یک “: ” استفاده کنید.

ممکن است مواقعی باشدکه شما نیاز به جستجوی مقاله یا محتوا در وب سایت خاصی داشته باشید. نحوه جستجو  بسیار ساده است و در زیر نمایش داده شده است:

Sidney Crosby site:nhl.com

با این کار می توانید کلیه مطالب مربوط به بازیکن معروف هاکی سیدنی Crosby را فقط در NHLML جستجو کنید. با تایپ این عبارت همه نتایج جستجوی دیگر حذف خواهند شد. اگر لازم است محتوای خاصی را در سایت خاصی پیدا کنید، این میانبر می تواند بسیار کارآمد باشد.

صفحه ای را پیدا کنید که به صفحه دیگری link دارد.

این نکته جستجوی Google کمی مبهم است. به جای جستجوی یک صفحه خاص، شما در جستجوی صفحه ای هستید که به یک صفحه خاص لینک دارد.

برای نمونه اگر می خواهید ببینید چه کسی مقاله ای در نیویورک تایمز را در سایت خود ذکر کرده است، می توانید از این ترفند برای یافتن تمام سایتهایی که به آن پیوند دارند استفاده کنید. مانند مثال زیر:

link:nytimes.com

این جستجو تمام صفحاتی را که به وب سایت رسمی نیویورک تایمز پیوند دارند، را نمایش می دهد. URL در سمت راست می تواند تقریباً هر چیزی باشد.

 سایت هایی را پیدا کنید که مشابه سایت های دیگر باشند.

این یک ویژگی منحصر به فرد است که در صورت دانستن آن، تقریباً همه می توانند از آن استفاده کنند.

فرض کنید که محتویات یک سایت مورد علاقه شما می باشد این سایت می تواند در هر حوزه ای باشد که اخیرا  کمی کسل کننده شده است. چنانچه قصد دارید وب سایت های دیگری مانند آن بیابید، می توانید از تکنیک زیر برای جستجو استفاده نمایید:

related:amazon.com

با این جستجو، لینکی به آمازون پیدا نمی کنید. در عوض، به فروشگاههای آنلاین مانند آمازون لینک خواهید شد. سایت هایی مانند Barnes & Noble ، Best Buy و سایر مواردی که کالاهای فیزیکی را بصورت آنلاین می فروشند. این مورد یک ابزار جستجوی قدرتمند Google است که به شما در یافتن سایتهای جدید برای مرور کمک می کند.

جستجو چندین کلمه به طور همزمان

جستجوی Google انعطاف پذیر است. با استفاده از این ترفند می توانید یک کلمه یا عبارت را به همراه یک کلمه یا عبارت دوم جستجو کنید. این روش می تواند به محدود کردن جستجوی شما کمک کند تا دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن هستید بیابید. در اینجا نحوه جستجوی این روش آورده شده است:

“Best ways to prepare for a job interview” OR “How to prepare for a job interview”

با این روش جستجو، هر دو عبارت را جستجو خواهد کرد.

chocolate OR white chocolate

نمونه ای دیگر این است که با این کار صفحاتی که شکلات یا شکلات سفید دارند جستجو می کند!

از جستجو های ساده استفاده کنید.

موتور جستجوی Google می داند که چگونه بسیاری از مطالب را بیابد. این بدان معنی است که نیاز نیست بیش از حد خاص باشید. اگر به مکان پیتزا احتیاج دارید، از این روش برای جستجو استفاده کنید.

Pizza places nearby

جستجوی Google موقعیت مکانی شما را به دست می آورد و نتایج متنوعی را درباره پیتزا فروشی هایی که در نزدیکی شما هستند ارائه می دهد.

به تدریج عبارات جستجو را اضافه کنید.

همانطور که خود گوگل می گوید، بهترین روش برای شروع کار، ساده بودن و به تدریج پیچیده تر کردن آن است. مثال زیر را مشاهده کنید:

First try: job interviews

Second try: prepare for job interviews

Third try: how to prepare for a job interview

این روش به تدریج باعث اصلاح جستجو می شود تا شرایط هدفمند تری برای شما به ارمغان آورد. دلیل اینکه مستقیم از اولین تلاش به سومین آزمایش نمی روید، این است که با جست و خیز مرحله دوم ممکن است آنچه را که به دنبال آن هستید، بیابید.

از کلماتی استفاده کنید که وب سایتها از آنها استفاده می کنند.

این نکته بسیار مهم است. وقتی افراد از جستجوی گوگل استفاده می کنند، معمولاً با همان زبانی که صحبت میکنند برای جستجو نیز استفاده می نمایند. متأسفانه، وب سایتها جستجوهایی را که مردم انجام می دهند نمایش نمیدهند و از این روش استفاده نمی کنند. درعوض، آنها سعی می کنند از زبانی استفاده کنند که حرفه ای به نظر برسد. در زیر چند نمونه جهت روشن شدن موضوع ذکر شده است:

“I have a flat tire” could be replaced by “repair a flat tire”

“My head hurts” could be replaced by “headache relief”

هنگام جستجو، سعی کنید از اصطلاحاتی که در یک وب سایت حرفه ای پیدا کرده اید استفاده کنید. این  مورد به شما کمک می کند نتایج قابل اطمینان تری بدست آورید.

املا مهم نیست.

جستجوی گوگل طی این سالها باهوش تر شده است. این روزها، حتی لازم نیست کلمات را به درستی هجی کنید. تا زمانی که عبارت وارد شده تقریباً نزدیک باشد، Google معمولاً می تواند معنی آن را بفهمد. این روش در صورتی که فراموش کرده اید که چگونه عبارتی را هجی کنید یا کاملاً مطمئن نیستید که چگونه کلمه ای هجی می شود، مناسب است.

از کلمات توصیفی استفاده کنید.

بسیاری از عبارات را می توان به روش های مختلف توصیف کرد. برای مثال:”هک زندگی”. اصطلاح “هک” به یک برنامه نویس رایانه ای می گویند که امنیت شبکه یا سیستم را تضعیف می کند. با این حال، هنگامی که همراه با کلمه “زندگی” استفاده می شود، این معنی را به نکات و ترفندهایی که افراد می توانند برای بهبود زندگی خود استفاده کنند، تغییر می دهد.

اگر در یافتن آنچه جستجو می کنید مشکل دارید، به خاطر داشته باشید که افراد ممکن است آنچه شما نیاز دارید را به روشی متفاوت جستجو یا تعریف کنند. 

جستجوی عبارات در Google

اگر می خواهید گوگل جستجوی خود را به عنوان یک عبارت کامل، به نزدیک ترین کلمه ای که تایپ کرده اید، برگرداند، بنابراین باید آن را با Quotes احاطه کنید.

“threeblind mice”

در این مثال، اگر از Quotes استفاده نشود، گوگل بدون در نظر گرفتن اینكه دو كلمه دیگر در نتایج در كجا قرار بگیرند ، به دنبال سه كور و موش می گردد. همانطور که در مثال آمده است، با استفاده از Quotes هر صفحه ای که توسط Google جستجو می شوند مجبور می کند تمام کلمات کنار یکدیگر را دقیقاً مانند آنچه در بالا مشاهده می کنید نشان دهد. 

جستجوی منفی Google

جستجوی منفی Google روشی آسان برای استثناء موارد در نتایج است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که قبل از هر عبارت که می خواهید نمایش داده نشود، نماد منها بگذارید.

apple -jobs -cook -iphone -ipad

در بالا می توانید ببینید که به دنبال نتیجه ای در مورد سیب است، اما از آنجا که اپل نام یک شرکت تجاری نیز می باشد، لازم است اطمینان حاصل گردد که در نتایج جستجو استیو جابز یا تیم کوک وجود ندارد. در مثال بالا نماد منها به حذف 2 میلیارد نتیجه بی ربط کمک نمود.

جستجوی سایت در Google

جستجوی سایت در Google بدان معنی است که شما نتایج را به یک وب سایت خاص یا دامنه سطح بالا محدود می کنید.

site:lifewire.com free movie downloads

جستجو برای دانلود رایگان فیلم در تمام وب ممکن است بسیار زیاد باشد، بنابراین جستجو در یک سایت واحد مانند Lifewire.com، تمام نتایج را مجبور می کند که فقط صفحات موجود در این وب سایت را در بر گیرند.

این بدیهی است که فقط درصورتی که می خواهید در یک وب سایت خاص جستجو کنید، این روش  بسیار مفید است. اما انجام این کار به شما کمک می کند که از گزینه های جستجوی پیشرفته Google استفاده نمایید تا نتایج را بیشتر کاهش دهید و جستجوی ظریف تری انجام دهید.

البته، می توانید ترفندهای جستجوی دیگری که در بالا ذکر شده است را نیز برای دریافت نتایج خاص تر به این موارد اضافه کنید:

site:lifewire.com “movie downloads” horror

تعاریف Google Definitions) Google)

این ترفند جستجوی Google احتمالاً چیزی است که شما از آن استفاده کرده اید اما هرگز متوجه نشده اید. در واقع این روش یک عملکرد هدفمند است. فقط کافی است (Definition) را در مقابل هر کلمه ای قرار دهید تا Google آن را تشریح کند.

define zeitgeist

معمولاً می توانید با وارد کردن کلمه در Google بدون هیچ چیز دیگری در کادر، تعریف مربوط به آن کلمه را مشاهده کنید، زیرا بیشترین جستجو برای عبارات یک کلمه ای برای Defenition آن ها است. با این حال، اگر نتیجه فرهنگ لغت Google چیزی غیر از آن بود، از کلمه Definition استفاده کنید تا مجبور شود آن را نمایش دهد.

نظم جستجوی Google

نظم کلماتی که برای جستجو تایپ می کنید، بر نتایج اثر می گذارد. اگر در یافتن عبارتی مشکل دارید، سعی کنید نحوه وارد کردن کلمات را دوباره تغییر دهید.

جستجوی محدوده اعداد Google

اگر جستجوی شما شامل اعداد است و جایی برای انعطاف پذیری و یا تغییر در این اعداد وجود دارد، می توانید از دوره هایی استفاده کنید تا به Google اعلام نمایید که می تواند نتیجه را بین این مقادیر پیدا کند و صرفا مقدار وارد شده مد نظر نمی باشد.

What teams have won the Stanley Cup ..2004

41..43

در وهله اول، تیمی را که در سال 2004 برنده جام Stanley شده است جستجو می کند. دو نقطه با تنها یک شماره به جستجوگر می گوید که شما قبل یا بعد از 2004 به چیزی احتیاج ندارید. این می تواند به محدود کردن جستجوها کمک کند.

در حالت دوم، گوگل شماره های 41 ، 42 و 43 را جستجو می کند.

ترفند محدوده عدد کلیه اعداد از قبیل پول، تاریخ و وزن را ساپورت می کند. فقط مطمئن باشید که از دو دوره استفاده می کنید و هیچ فضایی قبل یا بعد از آنها نباشد.

ماشین حساب Google

ترفند جستجوی گوگل برای کمک به ریاضیات؟ چرا که نه! Google شامل یک ماشین حساب داخلی است که می تواند برای انواع محاسبات ریاضی از محاسبات ساده تا تبدیل واحد استفاده شود.

جستجوی Google در واقع می تواند ریاضیات را انجام دهد. این یک توصیف نسبتاً پیچیده است زیرا می تواند به روش های زیادی مورد استفاده قرار گیرد. می توانید سوالات اساسی یا سوال های دشوارتری از آن بپرسید.

توجه به این نکته ضروری است که این ترفند همه مشکلات ریاضی را حل نمی کند، اما تعداد زیادی از آنها را برطرف می کند. مثال زیر نشان می دهد که گوگل می تواند به سرعت محاسبه کند که 5 مایل برابر با حدود 8 کیلومتر است:

5 miles to kilometers

اکنون می توانید با استفاده از ترفند های گفته شده نتایج قابل قبول تری از جستجو های خود در وب بیابید. فقط کافی است با توجه به نیاز خود شیوه مناسب جستجو را انتخاب نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *