مروری بر تاریخچه ویندوز سرور

مروری بر تاریخچه ویندوز سرور

به رایانه های قدرتمندی که همیشه در حال کار هستند، سرور گفته می شود و قاعدتا نسبت به سیستم های معمولی قدرت پردازشی و توان عملیاتی بالاتری دارند. بر روی هر سرور یک سیستم عامل نصب خواهد شد. شرکت مایکروسافت به دلیل سیستم عامل ویندوزی که ارائه کرده است، شناخته شده می باشد. این شرکت برای نسخه ویندوز، سیستم عامل های مخصوص سرور را نیز منتشر نموده است. ویندوز سرور، سیستم پیشرو برای مدیریت سرورها می باشد که رقیب اصلی سیستم عامل لینوکس است. آخرین نسخه ارائه شده ویندوز سرور تا به این لحظه، نسخه 2019 می باشد.

در این مقاله سیر تکامل ویندوز سرور از ابتدا تا به امروز مرور خواهد شد.

Windows NT Server

مایکروسافت در سال 1990 سیستم عامل ویندوز، با نام تجاری “NT”  را رونمایی کرد. البته لازم به ذکر است که توسعه ویندوز سرور از اوایل دهه 1980 توسط مایکروسافت آغاز شده بود. از این سیستم عامل چند نسخه توسط مایکروسافت ارائه شده است.

Windows NT Advanced Server 3.1

در سال 1993 نسخه  Windows NT Advanced Server 3.1 توسط مایکروسافت منتشر شد. نسخه مذکور یک سیستم عامل 32 بیتی بود که در دو ورژن Workstation و Server ارائه شد.

Workstation: از این نسخه در سیستم ها و کامپیوترهای شخصی استفاده می شود. ویژگی این نسخه، مسدود سازی دسترسی برنامه ها به سخت افزار بود که این امر باعث افزایش پایداری سیستم می گردید.

Windows NT Server 3.5

در سال 1994 نسخه 3.5 توسط مایکروسافت معرفی شد. در این نسخه ویژگی های شبکه گسترش یافت. امکان ارتباط متقابل با سیستم های یونیکس و نوول نتور در این ویرایش وجود داشت. در آن زمان اکثر شبکه ها بر روی سرورهای یونیکس و نوول اجرا میشدند و ویندوز سرور جهت پیشرفت به اجبار می بایست با این دو سیستم عامل سازگار می گردید.

Windows NT Server 3.51

این نسخه 3 ماه پس از نسخه 3.5 با هدف افزایش عملکرد و کاهش میزان حافظه مورد نیاز منتشر شد. مایکروسافت در این نسخه بر روی رابط کاربری تمرکز کرد و آن را بهبود بخشید. همچنین از این نسخه  برای مدیریت سیستم هایی که ویندوز 95 را اجرا می نمودند، نیز استفاده می شد.

Windows NT Server 4.0

در سال 1996 نسخه 4 منتشر شد. در این نسخه چندین ویژگی به ویندوز اضافه شده بود که حتی امروزه از نسخه های بروز آن استفاده می شود. از جمله مهمترین این ویژگی ها، استفاده از IIS بود. مایکروسافت در این نسخه از رابط کاربری ویندوز 95 استفاده کرده بود. آخرین پیشرفت ویندوز سرور NT در سال 1998 با Windows NT Server 4.0 Terminal Server Edition به دست آمد که امکان اتصال به سیستم های غیر ویندوزی و همچنین ارتباط بین برنامه های 16 بیتی DOS با محیط دسکتاپ 32 بیتی را فراهم نمود.

در سال 2000 مایکروسافت با انتشار نسخه 2000 ، نام NT را رها کرد و پس از آن ، از سال انتشار نسخه جدید، برای نام همان نسخه استفاده نمود.

تصویر(1)

Windows Server 2000

در نسخه 2000 ویژگی هایی افزوده شد که تا به امروز از آنها استفاده می شود. از جمله این ویژگی ها، پشتیبانی از XML ، پشتیبانی از ASP و استفاده از Active Directory برای تایید اعتبار کاربر بوده است.

مایکروسافت در ویندوز 2000 سه نسخه، Standard Server ، Advanced Server و Datacenter Server را منتشر کرد.

تصویر(2)

Windows Server 2003

مایکروسافت در این نسخه بر روی نکات امنیتی نسخه 2000 تمرکز کرد و آن را بهبود بخشید. همچنین در نسخه 2003 امکان استفاده از آپدیت های جدید بدون حذف سیستم عامل فراهم شد. برای اولین بار از محیط .NET در این نسخه استفاده شد که امروزه هم کاربران بسیار زیادی دارد. از نکات مهم دیگر این نسخه وجود rule دی ان اس سرور بود.

ویندوز سرور 2003 چهار نسخه، Standard، Enterprise، Datacenter و Web را دارا است.

پس از مدت کوتاهی از انتشار ویندوز سرور 2003، مایکروسافت نسخه 64 بیتی را نیز منتشر کرد.

Windows Server 2003 R2

این نسخه در سال 2005 منتشر شد. در واقع مایکروسافت به جای تغییر نسخه شروع به استفاده از عبارت R2 در نسخه های خود کرد. سازمان ها برای تغییر نسخه ویندوز نیاز به داشتن مجوز داشتند اما با انتشار نسخه R2 الزامی به اخذ مجوز نبود و از مجوز نسخه 2003 میتوانستند برای 2003R2 هم استفاده کنند. پیشرفت ویندوز سرور با انتشار نسخه R2 ظاهر گردید.

تصویر(3)

Windows Server 2008

نسخه بعدی ویندوز سرور سه سال طول کشید تا آماده شود. در سال 2008 نسخه جدید ویندوز سرور توسط مایکروسافت منتشر شد. در این نسخه ویژگی های جدید برای اولین بار توسط مایکروسافت ارائه شد که از جمله مهمترین آنها استفاده از سیستم مجازی سازی Hyper-V بود. از ویژگی مهم دیگر می توان به افزودن Event Viewer جهت کنترل فعالیت های سرور اشاره کرد.

ویندوز سرور 2008  تحت چهار نسخه ، Standard، Enterprise، Datacenter و Web منتشر شد.

Windows Server 2008 R2

در سال 2009 مایکروسافت نسخه 2008R2 را منتشر کرد. در این نسخه از کرنل windows 7 استفاده شد و کاربران می توانستند به راحتی با یک محیط گرافیکی و 64 بیتی کار کنند. در نسخه R2 ویژگی های Active Directory افزایش داده شد و همچنین سرویس Remote Desktop  مجدد نصب گردید. از مزیت های دیگر این نسخه استفاده از  BranchCache و DirectAccess  به جهت بهبود دسترسی کاربران از راه دور به سرور بود.

تصویر(4)

Windows Server 2012

در سال 2012 مایکروسافت تصمیم به قرار دادن ویژگی های ابری در سیستم عامل سرور خود گرفت که احتمالا هدف نهایی از قرار دادن ویژگی Hyper-V در نسخه 2008 بود. به روز رسانی های زیادی بر روی Hyper-V در این نسخه انجام شد. از ویژگی های این نسخه استفاده از سوییچ مجازی Hyper-V، Replica Hyper-V و افزودن سیستم فایلReFS بود.

ویندوز سرور 2012 در چهار نسخه منتشر شد: Foundation, Standard, Datacenter و Essentials.

Windows Server 2012 R2

نسخه R2 ویندوز سرور 2012 در سال 2013 منتشر شد. مایکروسافت در نسخه R2 سیستم های امنیتی و خدمات شبکه ای را بازنویسی کرد و به روزرسانی های جدید برای سیستم های مجازی سازی و ذخیره سازی ارائه نمود.

همچنین امکانات سرویس دهی به دستگاه های تلفن همراه با استفاده از نرم افزار های تحت ویندوز را افزایش داد.

تصویر(5)

Windows Server 2016

این نسخه از ویندوز سرور در سپتامبر 2016 همزمان با ویندوز 10 توسط مایکروسافت ارائه شد. این ورژن با ویژگی های جدید به فضای ابری نزدیک شد و یکی از اهداف این نسخه افزایش امنیت در مقابل حملات بود. یک سیستم رمزگذاری برای Hyper-V و همچنین قابلیت جدید برای تعامل با داکر به این نسخه اضافه گردید. همچنین کنترلر شبکه در این نسخه اضافه گردید که با استفاده از آن امکان مدیریت شبکه های فیزیکی و مجازی از راه دور با استفاده از کنسول فراهم شده است. برای ویندوز سرور 2016 نسخه R2 منتشر نشد و تنها در دو نسخه دیتاسنتر و استاندارد ارائه گردید.

در سال 2017 مایکروسافت ویندوز سرور را به دو شاخه تقسیم کرد. نیمه سالانه (SAC) و بلند مدت (LTSC).

نسخه LTSC به مدت ده سال توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود اما نسخه SAC تنها 18 ماه پشتیبانی می شود.

مدل LTSC فرمت YYYY را حفظ کرد(مانند: 2012-2016) اما مدل SAC از فرمت YYMM پیروی نمود. اولین نسخه SAC در اکتبر 2017 با عنوان ویندوز سرور 1709 عرضه شد. پس از آن در مارس 2018 نسخه 1803 و در سپتامبر همان سال نسخه 1809 منتشر شد.

تصویر(6)

Windows Server 2019

ویندوز سرور 2019 در 2 اکتبر 2018 در دسترس عموم قرار گرفت. از ویژگی های این نسخه بهبود در Windows Defender، پشتیبانی از (Kubernetes (Beta و افزودن Windows Admin Center بود. Windows Admin Center یک ابزار مدیریت سرور است که نه تنها برای ویندوز سرور 2019 طراحی شده بلکه می تواند سرورهای Windows Server 2012 R2 و Windows Server 2016 را هم مدیریت کند.

تصویر(7)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *